Playlist         Seznam přihlášených

Pro ty, co ještě nikdy nejeli bajkové dobrodružství VI. aneb Slunce SixNumbers vychází znovu

slunce
Mooc dobře si pamatuju, že když jsem se před několika léty poprvé hlásil na Kejmilovo Bike Adventure, jak jsem si několikrát a velice podrobně četl Kamenáčovy rady, jak se na takovýhle typ závodu připravit, aby pak v lese člověk nepostrádal něco potřebného nebo nezjistil, že vlastně k závodu přistoupil strategicky naprosto blbě.
Já nejsem zdaleka tak zkušenej jako on, ale už mám taky něco za sebou jak ze závodnického , tak z pořadatelského hlediska a tak tedy těm , kteří by se chtěli zúčastnit poprvé, nějaké rady přeci jen předat můžu.
Tento článek vznikl jestě před prvním ročníkem SixNumbers, někomu možná i trochu pomohl mezi nás najít cestu a jeho platnost tak stále trvá. Moc se toho za ty roky nezměnilo, jen ta Smržovka poslední dobou víc závodí než chlastá.....
A Pedros se bohužel shora jen usmívá......
Takže pár rad

1) Nebát se mapy
S mapou turistického měřítka každý z nás nějaké zkušenosti má a pokud ne, tak má dost času, aby vyrazil na pár turistických či bajkových vejletů, zkouknul, co jsou to vrstevnice a pocítil na vlastním dechu, co to znamená když jsou od sebe vzdáleny blíž či dál.
Prověří si, který konec mapy značí sever a který jih.
Podívá se jakou barvu má louka, jakou les, jak vypadá v mapě silnice , cesta, cestička, rybník a vesnice.
Což je základ a dá se tím i závodit. Ta síť rovnoběžných čar pokrývajících celou mapu není pro výuku a seznámení s ní zatím tak důležitá a přijde na řadu až později.

2) Kolo
Předpokládá se, že pokud chci závodit, tak ho mám , ale musím ho mít v pořádku, jestliže mi na startu zjistí namátková kontrola pořadatele, že mi to nebrzdí, tak mám smůlu.
Jde o zdraví nejen vaše, ale i ostatních, kterým hrozí střed s šílencem, kterej si to hasí dole kopcem bez brzd.
Vezu si s sebou náhradní duši, lepení, montpáčky , pumpičku, nýtovač řetězu, 50 Kč pro případ kolapsu a fotky svých dětí, když je mám. Nápoje a něco na zub beru jako samozřejmost.
Já zásadně vozím i trošku solviny, neb po spravování řetězu by vám cestou v restauracích mohli odmítnout podat občerstvení, případně by vás mohli rovnou vyrazit. Zvláště pokud byste si nevědomky cestou otírali rukou z obličeje pot.

3) Mapník

To není pro každého až taková samozřejmost, lze použít brašny na řidítka s mapníkem, běžně dostupné v cykloprodejnách, ale když se chce někdo této disciplíně věnovat více, je nutný mapník s otočnou deskou buď vlastní výroby, nebo poprosit někoho, kdo jezdí MTBO ( orientační závody na kolech) , ať vám sežene kvalitu, neb není nic horšího, než když se vám za jízdy klepe mapník jak sulc. Stejně se pak většinou nakonec ulomí a jet po paměti je pro začátečníka nebezpečné co se najetých kilometrů týče.

4) Přilba
Ale tu asi všichni vozíte, tedy jí vlastníte, ne-li půjčte si, bez ní na start nesmíte. Dokonce jí musíte mít na vlastní hlavě.

5) Partner
Tady už to skoro hraničí s podobností volby životního partnera, protože jet více etap s někým, kdo vám neustále ujíždí a když ho s rudejma očima konečně dojedete, von vám vynadá a zase je hned o 100 m vpředu, není opravdu ta správná varianta.

Pokud máte někoho, kdo je sice fyzicky stejně zdatnej jako vy , ale chce vézt mapu a na každý křižovatce zastavuje a čumí do ní, tak to taky není žádný ideál.

A snad nejhorší volbou je spolujezdec , kterej má zkraje závodu velký voči, slibuje objet všechny kontroly, abyste dvacet kiláků před cílem a ještě do kopce k tomu zjistili, že vám za dvě minuty vyprší limit, a následná penalizace sežere všechny mezitím posbírané body, takže vy jste večer úplně grogy a bodová hodnota je totožná, jako kdybyste celej den proleželi ve stanu nebo u vody a hráli si s delfíny.

dolph


S takovýmto člověkem se vám večer ani na to pivo nechce, natož s ním sdílet stan.

Nejlepším řešením je předem si rozdělit funkce, na strategii volby postupů se vzhledem ke známe fyzické kondici mají na startu podílet oba, jeden pak veze mapu a hledá předem vymyšlené postupy z kontroly na kontrolu a druhý hlídá tempo, které je podřízeno tomu slabšímu a stará se o doplňování vody či o přípravu nápojů. Může i sledovat potřebnou dílčí kilometráž na tachometru, tak jak to po něm „ mapař“ požaduje.

No a pak se přihlásíte, a přijedete na místo dle pokynů pořadatele. Až sem rady až tak moc nepotřebujete, ale dál se nějaké přeci jen hodí.


6) Zákres kontrol
Dříve bylo zajímavé si zakreslovat kontroly pomocí souřadnic, ale vývoj nezastavíte, takže vám bude při presentaci předána mapa s již nakreslenými kontrolními body.



7) Kdy přijet ?

No každopádně den před startem a pokud možno co nejdříve. Příprava na samotný závod je zdlouhavá a mám-li ambice na dobrý výsledek, je ranní příprava spojená se stavěním stanu, kterej se vám po závodě určitě nebude chtít konstruovat, naprosto nevhodná.

Příprava zahrnuje vedle presentace také zabydlení, zákres kontrol a vlastní úpravu mapy.
Já to většinou řeším tak, že hned z parkoviště vypálím pod záminkou odpresentování k prvnímu stánku s pivem, tam potkám několik kamarádů a než si s nima předám zkušenosti, tak to trvá tak tři kousky, partnerka zatím vynosí věci z auta, postaví stan, uvaří večeři a udělá ve stanu krásně pořádek, neb je v tom daleko pečlivější. Pak mě zavolá, abych se navečeřel a přijde mi mezi kamarády dát hubičku. Večeře musí být bohatá na uhlohydráty a proteiny, prostě nějaká dobrá konzerva s těstovinama.

8) Úprava mapy

Dost častým jevem bývá, že pokud pořadatel zjistí nějaké změny v mapě oproti skutečnosti, že tyto zaznamená do ukázkových map, pověsí je k náhledu závodníkům a je dobré si tyto změny vyznačit i do své. Plochy zvýrazňovači, nové cesty černým lihovým fixem.

Dále si aktér podle souřadnic zakreslí start a kontroly do příslušné mapy a napíše jejich pořadová čísla.. V našem případě dostanete při presentaci mapy tři, je vhodné si zakreslit tu správnou, zjistit druhý den na startu, že všichni ostatní vezou mapu jinou, je celkem demotivující.

I přesto, že jste vybavení profi mapníkem doporučuji překrýt mapu průhlednou samolepící folií, běžně dostupnou, já si takto upravenou mapu přidělávám k mapníku silnější kloboukovou gumou, čímž využiju rozměru většího než je mapník a nemusím tak často otáčet. Po pár pokusech se foliování stává hračkou. Navíc vám taková mapa v klidu vydrží dalších pět let. Cena folie na mapu vyjde asi na devět pětek.
Takže na konci tohoto rituálu už v sobě máte piv pět, ale krásnou zafoliovanou mapu, na které je nakresleno 20-30 úhledných koleček ( nejlépe červené barvy), která mají svá pořadová čísla,
a máte-li ambice závoďáka, odcházíte do hajan, ne-li , ještě vracíte ke stánku , kde už většinou bývají jen ti, kteří berou závody jako společenská setkání.

9) Spánek

Před startem je velice důležitý i v tom případě, že sdílíte stan s partnerem opačného pohlaví.


10) Start

Na start se musíte dostavit 5 minut před svým vlastním startovním časem, který zjistíte ze startovní listiny. Nezapomeňte si mapu, lihový fix (radši dva), čipovou jednotku a pokud možno buzolu nebo kompas.
Většinou se z ostrého startu vyrazí hlava nehlava, ovšem ujede určitý úsek, kde vás zastaví a dostanete bodové ohodnocení kontrol. Přes folii si tímto fixem napíšete ke kontrolám bodové hodnoty.

zákres2


Některé mohou mít i nulu, tak na ně nejezděte. Jednoduché kontroly a ty co bývají nejblíž mají nejnižší hodnotu, nejvzdálenější či nejtěžší mají bodů nejvíc . No a pak přemejšlíte a vymejšlíte, toto není chvíle, kde bych něco nahnal, spíše naopak.
Prostě smyslem závodu je přijet v limitu a těch bodů mít nejvíc


11) Závod

Pokud startujete ve dvojicích, nesmíte nechat spolujezdce někde odpočívat a jet na kontrolu sám, to se trestá tím, že dostanete za etapu nula bodů, to se nedá nic dělat, bojuje se čestně.
A jelikož má člověk na startu sil na rozdávání (pokud nešel večer k tomu stánku) , tak si většinou síly rozvrhne špatně, proto tato rada : v polovině limitního času zastavte, rozdělejte celou mapu a podívejte se, zda jste fakt v půlce, nebo ještě lépe za ní, sil časem ubývá.


mapov


Ve třech čtvrtinách toto proveďte znovu. Věřte , že se to opravdu vyplatí. Alespoň pokud jste začátečník.


12) Cíl

V cíli nadáváte pořadateli, sobě či partnerovi, když se vám závod nepovedl a jste úplně daun. Naopak, ani když se vám to povede , tak stejně nesklízíte obdivné pohledy soupeřů, protože to ještě nikdo neví, ale vy máte hezkej pocit, natlačíte do sebe v tempu grilovanou klobásu a exnete dva kelímkáče a pokud jste zodpovědnej, tak si koupíte panáka vodky a smyjete s ní bodové hodnocení z mapy , protože zítra bude jiné , zbytek vypijete , ošplouchnete kolo i sebe, často se chodíte dívat na výsledkovou tabuli a těšíte se na večerní vyhlášení vítězů a zítřejší etapu.

V našem případě si během vyhlášení zařvete Cundallu ryschawou a využijete bohaté kulturní nabídky, která je s akcí neodmyslitelně spjata.

Ovšem pokud jste to vy, kdo jste včera s výčepákem zavíral stánek, tak u něj rovnou zůstanete, neb si už stejně tykáte a musíte otočit rundu ze včerejška, když už jste byl bez peněz. Kolem půlnoci se začínáte těšit na zítřejší zdravotní vyjížďku.

Báža





27. července 2007
Autor: Vladislav Lepšík
Přečteno: 10594 x



poslední na fóru

13. srpna 2016 10:27 - heterocykl
pár fotek z mobilu: https://goo.gl/photos/Dsx2ByQ1RKDy2q8a6 Zdar a díky.




Kontakty SixNumbers

Ředitel závodu, jednatel
Vladislav Lepšík - Báža
sixnumbers@seznam.cz
+420 724 477 104

Video SixNumbers 2008

Pahorkáč

hosted by:
stable

spřátelené weby:
Malevil CUP 2008
Estim drinks
Sk SNS Smržovka
bikebase

reklama:
Bohemia Glass - české sklo
Probo - výstroj a výzbroj pro hasiče

Ikonka pro Váš web:
SixNumbers